اخبار : درمان و کنترل ۷۰ درصد بیماری‌ها با تشخیص آزمایشگاهی

درمان و کنترل ۷۰ درصد بیماری‌ها با تشخیص آزمایشگاهی

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، گفت: ۷۰ درصد بیماری‌ها با تشخیص آزمایشگاهی درمان یا کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صاحب الزمانی، روز شنبه نهم اسفند ۹۹ در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، با عنوان این مطلب که آزمایشگاه یک مرکز تشخیصی و تخصصی است، افزود: هر سال در حدود ۳ میلیارد تست آزمایشگاهی در کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراجعات آزمایشگاهی در سال حدود ۱۵۳ میلیون نفر است، گفت: به طور میانگین هر فرد ایرانی در سال ۲ بار مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارد.

صاحب الزمانی ادامه داد: بدون تشخیص بیماری کنترل و درمان آن چه در بیماری‌های واگیر و غیر واگیر دشوار خواهد بود. به طوری که در کشور ما ۷۰ درصد بیماری‌ها با تشخیص آزمایشگاهی درمان یا کنترل می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با عنوان این مطلب که بالغ بر ۳ هزار تست در دنیا انجام می‌شود، افزود: تمامی این تست‌ها به جز تعداد انگشت شماری در کشور ما نیز در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه ۸۰ درصد مراجعین سرپایی به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند، گفت: متأسفانه تعرفه در کشور ما واقعی نیست چون سرانه سلامت شهروندی واقعی نیست. سرانه سلامت در هر کشور متناسب با وضعیت سبد خانوار تعیین می‌شود و در کشور ما سرانه سلامت را واقعی نمی‌بینند.

صاحب الزمانی افزود: اگر سرانه سلامت واقعی شود تعرفه‌ها هم واقعی خواهند شد و این واقعی نبودن تعرفه‌ها ضرر به آزمایشگاه‌ها و جیب مردم است.

در ادامه این نشست خبری، کمال الدین باقری عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، گفت: در رابطه با فعالیت استارت آپ ها جلساتی با حضور نماینده شرکت‌ها، نهاد ریاست جمهوری و اعضای انجمن برگزار شده و خواسته شده وارد حیطه آزمایشگاهی نشوند و فقط آزمایشگاه‌ها را به مردم معرفی کنند.

وی در رابطه با دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی، افزود: متأسفانه اکثریت دستگاه‌ها و مواد اولیه که ما استفاده می‌کنیم وارداتی است و تحریم‌ها باعث شده به شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده مشکلاتی وارد شود و از همان اول تحریم‌ها وزارت بهداشت اعلام کرد به دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی ارز دولتی نمی‌دهند و این باعث شده الان دستگاه‌ها یا وجود نداشته باشد یا اگر هم هست دست دوم و با قیمت بالا در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

باقری گفت: نبودن تجهیزات و گران بودن آنها باعث تعطیلی خیلی از آزمایشگاه‌ها شده است و متأسفانه نبود دستگاه‌های نو آزمایشگاه‌ها را با مشکلات زیادی روبرو کرده و خدمت رسانی به مردم هم با مشکل مواجه شده است. مثلاً برای انجام یک تست قند با کمبود کیت روبرو هستیم.